Hållbarhetsmål 2030
Nedan kan du läsa mer om våra mål och hur de bidrar till att uppnå de globala målen, samt se koncernens resultat för de senaste tre åren.
Människor: 100 procent engagerade medarbetare
Mål 2030: 100 procent engagerade medarbetare
Att säkerställa att medarbetarna mår bra och utvecklas i organisationen är ett prioriterat område för Indutrade och avgörande för koncernens framgång. Genom att fokusera på kontinuerlig ledarskaps- och kompetensutveckling, bygga inkluderande team och arbetsplatser där människor trivs, samt genom att säkerställa säkra och hälsosamma arbetsförhållanden, möjliggör vi långsiktig tillväxt för vår verksamhet.
En av de viktigaste förutsättningarna för långsiktighet i våra verksamheter är att säkerställa att rätt kompetens finns inom koncernen. Hos våra dotterbolag handlar det till stor del om att dra nytta av den kompetens som redan finns internt. Det gör vi både genom att vidareutbilda nyckelpersoner och genom att dela kunskap och erfarenheter inom koncernen.
Vi tror på att ge människor frihet och förtroende. Det skapar arbetsglädje, stolthet och engagemang. Att lyckas attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare är en förutsättning för Indutrades långsiktiga lönsamhet. Genom att bygga team med mångfald ökar förmågan till utveckling och innovation.
Vidare är hälsa och säkerhet på arbetsplatsen är grundläggande för Indutrade. Att investera i förbättrade arbets- och produktionsmiljöer är något som vi prioriterar, stödjer och uppmuntrar.
Resultat och nyckeltal avseende Människor
Nyckeltal | 2020 | 2021 | 2022 | Mål 2025 |
Andel bolag som mäter medarbetarengagemang/–nöjdhet (%) | 58 | 64 | 76 | 100 |
– varav andel som har med diskriminering och trakasserier som uppföljningsområde (%) | – | – | 90 | 100 |
– varav andel som har med ledarskap som uppföljningsområde (%) | – | – | 94 | 100 |
Andel fortsatt anställda (%) | 90 | 89 | 88 | Min 85 |
Andel bolag som har processer för regelbundna och dokumenterade kompetensutvecklingssamtal (%) | – | – | 93 | 100 |
Andel internt rekryterade VD:ar i bolagen (%) | 50 | 50 | 46 | 60 |
Andel bolag med etablerade ledningsgrupper (%) | – | 74 | 87 | – |
Andel kvinnor i totala arbetsstyrkan (%) | 24 | 24 | 26 | 30 |
Andel ledningsgrupper med kvinnlig representation (%) | – | 80 | 73 | 90 |
Andel bolag med kvinnlig representation i styrelsen (%) | 17 | 21 | 28 | 50 |
Olycksfallsfrekvens 1) | 3,2 | 1,8 | 1,5 | Kontinuerlig minskning mot 0 |
Sjukfrånvaro, antal dagar per heltidsanställd | 6,1 | 8,1 | 8,7 | 4,3 |
Andel bolag som har en process för att analysera, dokumentera och åtgärda arbetsrelaterade risker (%) | – | – | 93 | 100 |
1) Olycksfrekvensen mäts som antalet skador per 200 000 arbetade timmar.
Globala delmål som vi särskilt bidrar till genom vårt arbete med människor
Miljö: CO2-neutral (scope 1 och 2 GHG)
Mål 2030: CO2-neutral (scope 1 och 2 GHG)
Klimatfrågan står högt på Indutrades agenda och vi ser minskade utsläpp som avgörande. Övergången till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp innefattar många olika insatser angående energi- och resursanvändning.
Från och med 2020 mäter Indutrade koldioxidavtrycket på koncernnivå för scope 1 och 2 och målet är att vi ska bli klimatneutrala för dessa delar. Vi arbetar med analys på koncern-, affärsområdes-, och bolagsnivå för att identifiera relevanta åtgärder och prioriteringar framåt i vår strävan mot klimatneutralitet.
Vi har också börjat inkludera scope 3, det vill säga utsläpp uppströms och nedströms i vår värdekedja, i vår datainsamling från dotterbolagen för att förstå omfattningen av dem samt att framåt kunna inkludera detta i målsättningar och strategier. De kategorier som vi börjat mäta är inköpta varor och tjänster, baserat på råmaterialinnehåll, uppströms transporter, tjänsteresor med flyg, samt utsläpp kopplade till produktion och distribution av energi i scope 1 och 2. För 2022 publicerar vi data för tjänsteresor från flyg, och vår målsättning är att för nästa år publicera data för övriga tre kategorier, när vi säkerställt fullständigheten i datan.
Nyckeltal och resultat avseende Miljö
Nyckeltal | 2020 | 2021 | 2022 | Mål 2025 |
Totala koldioxidutsläpp scope 1 och 2 (ton CO2e) | 19 924 | 19 766 | 19 860 | 15 939 |
Koldioxidintensitet (ton CO2e/mkr nettoomsättning) | 1,04 | 0,91 | 0,74 | – |
Koldioxidutsläpp scope 3 (ton CO2e): – Tjänsteresor med flyg |
– | – | 1 685 | – |
Andel förnybar energi (omfattar el, värme, kyla och bränslen till produktions- och verksamhetsprocesser samt bränslen till egna och leasade fordon) (%) | 24 | 29 | 33 | 50 |
Energiintensitet (MWh/mkr nettoomsättning) | 4,79 | 4,97 | 4,22 | 3,35 |
Andel bolag som har nyckeltal för att mäta olika dimensioner av resurseffektivitet (%) | 45 | 57 | 65 | 100 |
Andel bolag som analyserat sin klimatpåverkan och utifrån detta vidtagit åtgärder för de största utsläppskällorna (%) | – | – | 51 | 100 |
Andel bolag som har en process för att mäta och arbeta för minskat avfall och ökad återvinning (%) | – | – | 76 | – |
Globala delmål som vi särskilt bidrar till genom vårt miljöarbete
Produkter & kunder: 100 procent av Indutrades företag bidrar till hållbart kundvärde
Mål 2030: 100 procent av Indutrades företag bidrar till hållbart kundvärde
Vårt övergripande mål till 2030 är att alla koncernens bolag ska bidra till en hållbar utveckling för kunderna genom sina produkter och lösningar. Våra företag erbjuder högkvalitativa produkter med lång livslängd. Genom god kunskap om kundernas system och processer i kombination med hög teknisk kompetens, effektiviserar vi i många fall kundernas verksamheter och erbjuder lösningar som minskar miljöpåverkan, eller bidrar med andra fördelar, exempelvis förbättrad arbetsmiljö.
Hållbarhet blir alltmer centralt för såväl kunder som samhället i stort och är avgörande för fortsatt tillväxt och framgång. Att stimulera utvecklingen och försäljningen av produkter med hållbara mervärden är därför ett viktigt fokusområde för koncernen. Vi arbetar särskilt för att nya produkter som lanseras ska förbruka mindre energi och/eller minska koldioxidavtrycket.
Vi tycker också att det är viktigt att mäta kundnöjdhet samt använda resultatet i verksamhetsutveckling. Vidare uppmuntrar vi våra bolag att inkludera frågor om hållbarhet i sina kundundersökningar eller andra återkommande dialoger med kunderna.
Nyckeltal och resultat avseende Produkter & kunder
Nyckeltal | 2020 | 2021 | 2022 | Mål 2025 |
Andel bolag som mäter kundnöjdhet (%) | 66 | 66 | 74 | 100 |
Andel bolag som inkluderar frågor om hållbarhet i kundundersökningar eller andra återkommande kunddialoger (%) | – | – | 44 | 100 |
Andel bolag som har en dokumenterad ambition/mål att förbättra resurseffektiviteten vid utveckling av nya produkt- och tjänsteerbjudanden (%) | – | – | 60 | Årlig ökning |
Andel bolag som har beräknat koldioxidavtrycket från produkter och använder detta i marknadsföring och försäljning (%) | – | – | 10 | Årlig ökning |
Globala delmål som vi särskilt bidrar till genom vårt arbete med produkter & kunder